View Full Version : eigen ActiveInspire profielen kopieren naar andere PC's
MDMeijer
17-03-2010, 02:24 PM
Op onze school werken nu nog met ActivPrimary. We willen overgaan naar Inspire maar nu heb ik een indeling / instelling gemaakt voor de profielen "Bij het bord" en "Onwerpen".
De eerste vraag is waarom we de andere 3 profielen niet kunnn verwijderen. In het programma kan ik een profiel wel verwijderen en alles wordt geaccepteerd, maar de volgende keer dat ik Inspire start, staan ze er weer gewoon. Dit vind ik niet logisch. We hebben op onze school maar 2 profielen nodig.
Ik zou nu eigenlijk heel graag alle instellingen die ik zelf heb aangebracht (welke knop is zichtbaar, waar staat welke knop en hoe gedraagt het programma zich in welk profiel etc) willen kopieren naar de PC's van de collega's zodat die niet al deze zaken zelf moeten gaan doen. Een ander voordeel is dat iedereen dan dadelijk op alle PC's in school met dezelfde interface aan de gang kan en op alle PC's precies weten waar welk knopje zit.
Is het dus mogelijk om de instellingen van (in ieder geval) 2 profielen te kopieren naar andere PC's waar Inspire op staat?
Martijn Meijer.
SBO Burgemeester van der Puttschool
Geldrop.
NLsupport
19-03-2010, 04:37 PM
Dag Martijn,
Je kunt in de instellingen van Inspire controleren waar de profielen op het netwerk weggeschreven worden.
In het menu van Inspire, ga naar Bestand - Instellingen --> Instellingen tab en dan Profiel en Resources.
Waarschijnlijk worden de Profiel instellingen weggeschreven op een lokatie op jullie netwerk waar je niet voldoende rechten hebt om dingen te verwijderen, hetgeen verklaar waarom Inspire je schijnbaar iets laat verwijderen dat niet op het netwerk gesynchroniseert kan worden.
Dit kan alleen opgelost worden door meer rechten te krijgen, of het profiel pad van Inspire aan te passen naar een lokatie waar je wel rechten hebt.
Instellingen kunnen desgewenst tussen machines gekopieeerd worden.
De instellingen van Inspire geven precies aan waar alles opgeslagen wordt.
Hopenlijk helpt dit,
MDMeijer
21-03-2010, 03:26 PM
Beste Wendy,
hartelijk bedankt voor je duidelijke antwoord.
Dit had ik eigenlijk zelf ook uit kunnen vinden.
Ik ga ermee aan de slag.
Groet,
Martijn.
MDMeijer
25-03-2010, 03:36 PM
Beste Wendy,
het klopt niet wat je schrijft. Het heeft niks te maken met rechten maar met de werking van ActiveInspire.
Ik heb thuis de profielen opgezocht en alleen de profielen "Bij het bord" en "Ontwerpen" naar een nieuw mapje gekopieerd. Daarna heb ik in ActiveInspire dit mapje aangewezen als zijnde de plaats waar de profielen staan.
Toen heb ik ActiveInspire afgesloten en opnieuw opgestart.
In het mapje dat ik aanwees wordt door ActiveInspire een nieuwe mapje aangemaakt met de 5 profielen. Ook als ik daarna 3 profielen verwijder uit dit mapje dan worden de verwijderde profielen meteen bij het starten aangemaakt.
Op school heb ik geprobeerd de 5 profielen in een centraal mapje te zetten (waar ik alle rechten op heb) om vervolgens bij 1 van de collega's dit mapje aan te wijzen als mapje waar de profielen staan. Dat werkt niet, want ActiveInspire accepteert dit mapje gewoon niet. Er wordt in het mapje dat je aanwijst automatisch een mapje Profielen aangemaakt.
Ik kan dus geen profielen verspreiden onder de collega's.
Heel erg jammer want nu moeten alle collega's zelf de knoppen aanbrengen in de profielen.
Groet,
Martijn Meijer.
lvdlans
26-03-2010, 06:20 PM
Blijkbaar is er in ActivInspire een soort van beveiliging aangebracht om de er voor te zorgen dat er een standaard aantal basisprofielen zijn. Daarom blijven ze terugkomen.
Wat je wel zou kunnen doen is een profiel aanpassen en onder een andere naam opslaan. Als je dus wijzigingen in een standaardprofiel verandert, slaat ActivInspire deze automatisch op. Je kan ook een aangepast profiel onder een andere naam opslaan. Dit kan je doen door in de instellingenscherm op het floppy met het potloodje klikken. Vervolgens ActiveInspire weer opstarten (is waarschijnlijk niet nodig, maar wel veilig). Als goed is (het lukt bij mij in ieder geval thuis) kun je het profiel wat je dan hebt selecteren uit profielenmenu onder de naam van het profielbestand.
Je kan het profielbestand dan kopieren en dan op de gewenste lokatie zetten.
De lokatie voor het plaatsen van de profielen kan je op twee manieren doen. De eerste is misschien wat omslachtig; dat is gewoon op iedere computer/netwerkprofiel van de collega's het profielbestand plaatsen in de standaardmappen die ActivInspire aanmaakt bij het installeren.
Dit kost alleen een hoop tijd en als een collega wat aanpast blijft dit alleen bij die collega aangepast (als het een nuttige aanpassing is en dan moet je alles weer 1 voor 1 kopieren. Het kan natuurlijk ook een voordeel zijn als het foute aanpassing is.)
Of zoals je eerder hebt gedaan. Het op een centrale plek op het netwerk zetten. Let wel op bij het aangeven waar de profielen staan. ActivInspire maakt altijd de map 'mijn profielen' aan voor de profielen. Het best is om eerst een lokatie te kiezen waar je profielen map wilt hebben bijvoorbeeld (als je met netwerkschijven werkt): H:\Activbord. Vervolgens stel je in ActivInspire (ook bij de andere computers) in dat je deze map als profielenmap wilt gebruiken (dus dan niet de map 'mijn profielen' selecteren als deze er dus al staat, want dan wordt er weer een nieuwe map 'mijn profielen aangemaakt). vervolgens plaats je het profielbestand in de aangemaakte 'mijn profielen' map.
Het voordeel is dat het met 1 keer aanpassen gelijk voor iedereen aangepast is. Het nadeel is dat als er een foute aanpassing is dat iedereen daar last van heeft. Zorg dan in ieder geval voor een back-up van het bestand op een andere lokatie.
Het enige probleem die ik me nu kan bedenken maar niet kan controleren is:
- Ik weet niet of er problemen kunnen ontstaan als meerdere mensen tegelijkertijd het profiel gebruiken
MDMeijer
29-03-2010, 09:00 PM
Beste Lennart,
klinkt goed.
Ik ga het deze week uitproberen.
Dank + groet,
Martijn.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.